EĞİTİMDE BAŞARI İÇİN YAZILAR-1
YARATICILIK ÜZERİNE
Bazen resme veya herhangi bir konuya ilgi ve yetenekli olup da okula, aile, çevre gibi etkenler yüzünden önüne matematik kitabı konulup ufkunun daraltıldığını görüyorum. Bir insanı kendi yapan, kişiliği değil midir? Farklı bir bakış açısı değil midir insan? Sonuç olarak evet, hepimiz farklıyız. Yeteneklerimiz, yaratıcılıklarımız farklı. Fakat bir okulda aynı dersleri görüp herkesin aynı kefeye konulması gerçekten mantıklı mıdır? Kalıplara sığıp toplum gibi düşünmek, onların belirlediği yollardan gitmek zorunda mıyız? Bir ilkokul öğretmeni tahtaya bir nokta çizmiş.Kimi sinek kimi silgi kimi kalem kimi evrendeki bir gezegen gibi ilginç cevaplar vermiş. Aradan dört yıl geçmiş. Hoca yine aynı şeyi yapıp sorunca hepsi bir ağızdan "Nokta, öğretmenim!" diye cevap vermiş. Yani dünyaya farklı bakan gözleri hayal kuran çocukları çeşit çeşit çocukları sıradan bir robot haline getirmiş. Bu da eğitim sistemlerinin başarısı olmuş durumda. Buna başkalıran çocuklar haylaz denmiş. Yaramaz denmiş. Bu farklı bakan gözler eşit olmayan kefede başarısız ilan edilmiş. Çocuklar olarak bizlerin sonu hep böyle. Eğitim görmemek mi yoksa eğitim içinde yok olmak mı? Eğitim görmeyin demiyorum ama bir şeye yeteneğiniz varsa bunu arttırmak ve geliştirmek, hayal kurmak, düş kurmak ve bunlar için çok çalışmak, oyun oynamak ve kitap okumak, gezmek, görmek ve toprakla uğraşmamız gerekir. Çamurla oynayıp hayal dünyasına girmek gerekir. Yaratıcılık bu şekilde gelişir ki yaratıcılık yani İngizlerin tabiriyle creativity sıradan bir eğitim görmek değil, olaylara farklı pencereden bakabilmenin yollarının öğrenilmesidir. Problem çözme becerisi, üretimdir. Eğitim ise herkesi tek bir pencereye toplamaya çalışır ve bir hayal gücü emici haline gelmiştir. Eğitimi bu sebeple iyi anlamak ve çocukların hayal güçlerini zenginleştirmek lazımdır.
AHMET ÇINAR ÇOLAK
Yorumlar
Yorum Gönder